Wiemy, ilu Polaków marzy o zmianie auta. Są nowe badania
W Polsce samochód to wciąż symbol statusu. Przynajmniej jeśli chodzi o droższe samochody. Jednak dostępność tych tańszych, a także różne nowe formy finansowania zakupu (leasing, wynajem długoterminowy), sprawiły, że samochody zmieniamy częściej niż kiedyś. Marzenie o nowym samochodzie nie jest więc już – jak kiedyś – marzeniem ściętej głowy, ale raczej finansowym planem na najbliższy czas.
I tak faktycznie aż 62 proc. Polaków marzy o zmianie auta lub zakupie nowego, jak wynika z badania PBS, wykonanego na zlecenie platformy sprzedażowej Automarket.pl (należy do PKO Leasing). Z badania wynika, że to 62 proc. to Polacy, którzy planują zakup samochodu osobowego w ciągu najbliższych pięciu lat.
Chcemy wymieniać auta na nowsze
Przypomnijmy, że samochód w Polsce ma średnio 21,5 roku, jeśli wziąć statystyki Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców za miarodajne. Miarodajne jednak nie są, bo w bazie są tzw. martwe dusze, czyli samochody w rzeczywistości nieistniejące lub nieużywane (nie dokonano ich wyrejestrowania, ale dawno zostały zniszczone lub rozebrane na części). Według specjalistów, jeśli martwe dusze się odliczy, to średnio samochód w Polsce ma 15,9 lat, co i tak jest wynikiem dość sporym, jednym z najwyższych w Unii Europejskiej (średnia dla Wspólnoty to 12 lat).
Z 62 proc. ankietowanych Polaków, którzy chcą kupić samochód w ciągu 5 najbliższych lat, 2/3 (65 proc.) nabędzie auto używane. 43 proc. z tej z kolei grupy motywuje chęć zakupu złym stanem obecnie używanego samochodu.
Ważne rzeczy podczas zakupu
Za najistotniejszy czynnik podczas wyboru nowego (czyli w większości używanego, ale nowego w gospodarstwie domowym) samochodu Polacy uznają cenę. Dla 82 proc. ankietowanych to decydująca rzecz. Jeśli chodzi o auta używane, dla 92 proc. istotny jest stan techniczny, dla 73 proc. zweryfikowany przebieg, a dla 32 proc. gwarancja.
Na bezpieczeństwo samochodu uwagę zwraca 68 proc. ankietowanych Polaków, a na wyposażenie samochodu 64 proc. Co ciekawe, dla ponad połowy ankietowanych nieważna jest estetyka samochodu. Jej wagę deklaruje jedynie 45 proc. badanych dla Autmarket.pl.